See The World Through My Eyes: COLMAR TROPICALE, BUKIT TINGGI, PAHANG

COLMAR TROPICALE, BUKIT TINGGI, PAHANG

Assalamualaikum..
Diumumkan Cuti Deepavali seminggu..horray..xkemana2 kot

Hmm..kali ni lain macam.cuti start 14hb Oktober 2017..en somi mengajak untuk ke KL beli barang katanya di GM Klang..rasa2nya baru saja beliau ke KL minggu lepas ats urusan mesorat..tahun ni rasanya dh masuk kali ke 7 beliau ke KL atas urusan kerja. xpalah, melihat kesungguhan beliau, aku bersetuju..walaupun pada mulanya rasa xteruja..

Mulanya rancang nak ke KL malam sabtu tapi last2 ahad juga jadinya..Nurul dan hasbennya dh ke Bukit Fraser Pahang. Kami bertolak ahad pagi jam 8. biasalah perut agak xsedap.rasa tekak pun berkahak. dekat nk sampai baru sedar rupanya booking hotel silap tarikh.hmm tukar hotel di saat akhir, Ezi Hotel dekat dengan GM Klang.

Sampai di hotel..hermm..mengantuk sbb xvkup tido..pening..rehat jap.kul 3 menapak ke GM Klang yang terletak dekat saja dengan hotel. Makan ayam penyet di bawah, tiba2 semput pula..macam x yakin nak pusing tawaf GM ni.dah la orang merenyut. Tapi saja mesej nurul tanya dia di mana..aikk..rupanya nurul pun di GM Klang tingkat atas sekali..Dengan semangatnya aku pun beria2 nk reunion dengan Nurul di sini..walaupun bateri dah tinggai 1% ja nak bis..rezeki juga jumpa nurul di tingkat 3 dengan abang fifinya..sempat la berhibur sambil bergosip mengata laki masing2...hahaha..
Excited jumpa adik nur di GM Klang
Sembang suami masing2..habih modai la tu

Pastu pusing2 beli baju baby dekat kak su RM35 ja.ntah aku pn xpndai bab2 baju baby ni...hontam saja la..pastu balik hotel tidoq lagi..lepas magrib somi ajak pi Decathlon pulak dahh..pelik nih..mood shopping beliau makin menjadi sejak akhir2 ni..Dibelinya beg untuk anak2 sedara dan baju serta seluar. Aku pulak membeli beg bekal dan tupperware menambah lagi koleksi yang sedia ada..Balik tu singgah di kedai ikan bakar umbai area hotel..kedai dh nak tutup, xbanyak lauk yg ada..tiba2 kakak tu mengoffer ikan bawal bakar..aku dengan semangat mengorder ikan bawal tersebut tanpa berpikir panjang..Bila time bayaq yang kesiannya en somi..kena la dalam rm56 hinggit hoii...aku lupa bahawasanya ikan bawal itu mahal lorhh....sekoq rm38...ya ampunn..besaq juga ikannya sampai tak tertelan.
Kisah ikan bawal
Malamnya aku berpikir untuk ke Bukit Tinggi..teringin pula rasanya.terus mengsurvey hotel2..hurmm..byk juga di Bentong tapi aku xbuat keputusan untuk pergi ke x..So esoknya baru rasa teruja nk g sana, terus membooking Hotel Colmar Tropicale di Agoda..Harga jauh berbeza dengan Booking.com yang lebih mahaii..

Pagi tu hasben kluaq membeli makan, aku tidoq lagi..pening pulak kepala..rehat xcukup..asyik tidur lewat saja sejak akhir2 ni..pukul 9.00 pagi check out menuju ke Jakel..sempat makan di restoran Minang..then membeli belah..salah satu misi datang KL ni nak beli kain pasang untuk koleksi baju tahun depan..apa lagi sempat sambaq 8 pasang..1 pasang kena paksa beli time happy hour..terbeli la jugak songket pink berharga RM 60..HUH..habih pulus  macam magic..rasa xpercaya..brapa kali mengira kembali saki baki wang..lupa diri sbb excited berbelanja dengan borosnya..OMG..

Perjalanan diteruskan ke Bukit Tinggi..jalan ok saja..bengkang bengkoknya ada tapi taklah menyeramkan sangat. Tiba di sana check in jam 2.30 petang. Rsa teruja juga sebab hotelnya best.bersih dan view bukit bukau dari bilik kami yang bernombor 3205.

Rehat japp..turun makan lapaq oii...tapi sayenggg....lupa nak menapau makanan dari luar..sbb kedai2 kat sini makanan semua nya barat2..aku yang tekak kampung ni xleh nak adapt dgn western2 ni..tapi hasben dengan muka poyos nya mengorder apa ke nama makanan Peranciss tu...tergeliat lidah aku nk sebut..HA.....GIGOLO..EHH..silapp..Spageti AGLIO OLIO..puii..bersemboq ayaq liuq nak pronouns bagi betui...

Bismillah...AGLIO OLIOOO.GO GO GO
Beliau makan dengan penuh nikmat dengan harapan lepas makan AGLIO OLIO..beliau akan fasih cakap Perancis.. Aku pula hanya Perancisca peter..Menaruh harapan..KOt2 ada makanan melayu.. teluq kerbau pun jadi la..aiii..tershahsul...teluq mata kerbau...Oh please...lapaq ni..hanya makan 4 kepak ayam..nasi putih pun xdak.lalu aku menumpang makan aglio olio beliau..hanya sesuap dua.......

lepas makan terus ke Japanese Village yang terletas atas..lagi tinggi dari hotel..dalam 2 km jugak kot..sampai sana memang aku teruja sebab duk bajet nak pakai kimono..xsabaq nak tgk taman jepun tu...teruja oi...tapi terpaksa naik 88 anak tangga..sampai di anak tangga yang ke 78 aku dah berasa mengah sangat..dan rasa xboleh bernafas..serius..sesak nafas..tapi aku tahan..try nafas melalui perut..

tiba2 ada adik tu cakap taman jepun dah tutup..jadi kami turun semula.. turun pun aku rasa xcukup nafas..macam xleh bernafas, agak panik..kemudian terbaca di board amaran yang tertulis sesiapa yang ada masalah pernafasan dan masalah jantung memang dilarang naik..huh...aku rasa mmg macam nak pitam terus masuk ke kereta..Sejak kena gerd mmg ada masalah sesak nafas.. kalau tangga kat sekolah pun penat juga tiga tingkat tapi kali ni memang lain macam.. masuk dalam kereta terus jatuhkan kerusi sandar.. makin panik bila kaki tangan mula kebas..kepala dah mula menyucuk2..aku mula mengucap..Allah..perasaan masa tu berbaur..sebab macam dh xleh bernafas, air ustaz aku tak bawa..cuma aku membaca surah Al Fatihah dlm minuman kosong dan minum..rasa macam oksigen xsampai ke otak..memang dalam pikiran rasa dah macam2.......Hasben memandu laju turun balik semula ke hotel..aku tawakal masa tu..kalau nak dikenang rasa trauma..sempat aku bertobat xmau naik dah..aku terpikir puncanya kenapa..adakah sebab aku makan aglio olio? sebab cuaca sejukkah? arghh....
88 anak tangga ..mulanya aku yang laju.. sebab excited
Time ni pun dah mengah...haishh...
sampai hotel rasa lemah, nak turun kereta xberapa yakin..masuk bilik hasben masakkan air panas, minum dan tidur..bangun rasa macam nyawa baru..ntah nak explain cmna pun xtau..sapa yang penah kena gerd tahu perasaannya yang macammna..xpalah..bangun ja..baru kusedar aku sbnarnya belum cukup sihat sepenuhnya..perlu pantang makan lg beberapa bulan utk kesihatan maksimum..apapun aku bersyukur...berbanding tahun lepas lagi teruk..nak bercuti langsung xboleh..alhamdulillah...walaupun terpaksa batalkan hasrat ke tempat yang teringin nak p disebabkan masalah kesihatan....huhuuu...tak apa..tunggulah nanti sihat betul2..

bangun saja snap gambar senjakala..view sangat menenangkan..tapi perut mula sakit..kol order makan nasi kat restoren hotel...mujur ada..request nak nasi putih..makan dengan lahapnya..harga mahai besa la standard hotel RM29.00 sepinggan..aku dh xkisah sbb lapaq sangat..dan kos ditanggung en somi yang baik ati....kami share ja...pastu malam pusing2 naik menara pastu rehat tidoqq...
view bukit bukau dengan udara yang fresh cukup menenangkan...
Pilih menu dinner
Alhamdulillah..dapat makan nasik putih
Keesokan harinya......
Jam 7.30 pusing2 keliling hotel ambil gambaq..hirup udara segar..fresh jaaaa rasa..pastu makan..harga breakfast RM45 sorang, tapi dh masuk harga hotel..masa booking tu RM255..bilik paling paling murah superior twin.. pastu yang untungnya boleh refund tiket RM30 (2 orang) yang dibayar mula2 kat kaunter tiket untuk masuk ke sini.. Maksudnya kalau sesiapa yang nak masuk ke sini dikenakan bayaran rm15 setiap sorang..Tapi kalau menginap dah include bayaran masuk..kalau nak dikira2 untung juga menginap di Hotel Colmar ni..Best juga..boleh merasa duduk ala-ala kat France gitew....

Boleh refund balik time check out

Check out jam 10.30 pagi..sempat membeli gambaq dan 2 keychain RM50..haha..duit kluaq laju cam ayaq ja mai sini..mahai2 no..hurmm..xpala demi secebis kenangan..lepas ni xtau la bila taun nak mai pulak..nanti kalau ada anak pulak kot...

Ni antaranya gambar-gambar yang disnap oleh jurukamera perempuan yang profesional..

menunggu gambar untuk diprint
Bye2..Colmar
Perjalanan diteruskan.singgah di Animal Park dengan bayaran RM5 sorang.. ada arnab, kuda, kijang, keldai. Kejap saja di sini perjalanan di teruskan ke Sungai Buloh dan makan. Dan paling best singgah di Penang Design Village..best oii sini..aku merancang ujung taun nanti nak mai menyopping di sini..konsep mall yang memang kena ngn jiwa..torbaikk...tempat makan pun ada view sunset yang cukup cantik.....

Kami sampai dirumah jam 11 malam..si kucing kesayangan SADO dah menanti dengan setianya...huhuuu...
For this time...bersyukur dengan percutian kali ni..masih lagi berpeluang menikmati keindahan bumi Allah S.W.T